onsdag, augusti 15, 2007

Utelöpning

När semestern kom och jag inte längre hade nära till löpbandet på Friskis på jobbet så var tanken att jag skulle börja springa utomhus. Då gällde det att vara rätt utrustad så jag började med att beställa ett armband till iPoden så att jag åtminstone kunna ha lite underhållning på joggingturen. Innan armbandet kom hade det hunnit gå en dryg vecka av semestern och jag kunde ju absolut inte springa utan musik. När det så var dags för premiärturen gick det inte lika enkelt som jag hade trott. Eftersom jag inte kunde hålla ett jämnt tempo som på löpbandet (10 km /h) så sprang jag förmodligast alldeles för fort för mitt eget bästa och var helt utmattad efter bara en kort stund, det kändes som att lungorna inte ville vara med längre. Min genomklappning kan ju även ha berott på att det var ett ganska långt uppehåll sedan min senaste löprunda på bandet och att jag hade tappat all den lilla kondis jag hade. Under de kommande löprundorna hände ungefär samma sak, visserligen orkade jag lite längre varje gång med det kändes som att jag var långt ifrån den form jag skulle behöva för att orka springa midnattsloppet och jag tänkte att oavsett hur det skulle gå i loppet så skulle min karriär som löpare vara över efteråt och jag skulle återgå till spinning som konditionsträning istället.

När jag nu i måndags skulle ge mig ut och springa bestämde jag mig för att jag skulle ta det väldigt lugnt men samtidigt verkligen hålla mig springande hela tiden, det vill säga aldrig ha två fötter i marken samtidigt. Detta gick riktigt bra. Jag var ute i 45 minuter utan att stanna eller gå en enda gång, trots att jag fick håll mot slutet. När jag kom tillbaka hem loggade jag in på lopning.se och ritade in rundan jag hade sprungit bara för att få en uppfattning om vilken hastighet jag hade snittat. Det visade sig att jag på de tre kvarten hade tillryggalagt en sträcka på 6760 meter vilket ger en genomsnittligt hastighet på 9 km/h. Det bästa var att jag inte kände mig helt utmattad som tidigare utan hade kunnat fortsätta en bit till. Så nu måste jag väl åtminstone kunna ta mig i mål på midnattsloppet och även kanske kunna komma upp lite i hastighet så att jag tar mig runt på under en timme. Vid midnatt mellan lördag och söndag vet jag svaret.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är lite orättvist att jämföra löpning på löpband med "riktig" löpning ute.
Min erfarenhet är att det är betydligt jobbigare att möta väder, vind och kupering än att springa i ett jämnt tempo på bandet.
Lycka till på lördag!

Niclas sa...

Jo men mitt problem verkar vara att jag rusar på för fort, lite motvind har jag inget emot :)
Tack ska du ha, det ska nog gå bra!