lördag, maj 26, 2007

Soundtrack

Soundtrack, ljudspår, musik till rörliga bilder såsom filmer och tv-serier.

Mycket av den musik man hör i filmer och tv-serier är gamla låtar som någon har bestämt ska höras på antagligen väl valda ställen. Nu pratar jag naturligtvis inte om den instrumentala musiken som ligger som små ljudmattor här och där och som gärna innehåller stråkar om det är ett extra känslomässigt skeende som gestaltas. Nej, jag menar de låtar som ibland finns med, oftast i bakgrunden eller bara som små korta snuttar. Hur går det till när man väljer ut dessa låtar? Handlar det om rent kommersiella syften så som att få till ett storsäljande soundtack eller finns det någon tanke bakom att låten faktiskt ska förstärka scenen den framförs i? Jag hoppas på det senare.

Efter att häromdan ha sett det sista avsnittet av Six feet under så blev jag väldigt nyfiken på den sista låten som var med i avsnitten. Låten framfördes i sin helhet och passade otroligt bra till bilderna. Låten heter Breathe Me och görs av Sia. Det var ingen låt jag hade hört tidigare och det var antagligen delvis därför jag tyckte den var så bra. Hade det istället varit en låt som jag hört tusen gånger så tvivlar jag på att känslan av att passa perfekt ihop med bilderna hade varit lika stark eftersom jag i sådana fall redan skulle ha haft egna bilder till låten.

Jag har nu hört låten minst tjugo gånger och varje gång får jag bilderna från Six feet under i huvudet. Som trevlig bonus hittade jag även andra bra låtar med Sia bland annat en bra remix av en låt som heter Numb. Den som säger att det är fördummande att se på TV har alltså fel.

Inga kommentarer: