onsdag, juli 04, 2007

Medelålder(s)

En fråga som emellanåt har dykt upp i diskussioner med sina vänner är när man egentligen är medelålders. Det är väl inte så mycket att bry sig om egentligen men ibland kan det vara skönt att ha klara definitioner på saker och ting. Jag minns en diskussion från längesedan då någon hävdade att man var medelålders redan vid 25 medan någon annan å det bestämdaste sa att man inte var medelålders före 50. Om man googlar kan man bland annat hitta följande definition på wikipedia:

Medelålders syftar på personer som varken kan sägas vara gamla eller unga. Någon exakt definition av vilka åldersgrupper som kan karaktäriseras som medelålders finns inte. Oftast menas dock personer i 40-, 50- och 60-årsåldern. I Sverige och andra västländer kan medelåldern ses som den period då man sedan länge är etablerad på arbetsmarknaden samtidigt som man inte längre har riktigt små barn. Medelåldern, eller medelålders, brukar användas som en subjektiv benämning för skedet i livet mellan ungdomen och ålderdom. Ett exempel på medelålder är. Yngre medelåldern: 30-49 år. Övre medelåldern: 50-64 år.

Jag kan köpa allt som står här ovan (hurra, jag är yngre medelålders...) men häromdan blev jag ändå nyfiken på att ta reda på vilken som är den verkliga medelåldern i Sverige. Jag gick in på SCB och klickade mig fram till befolkningssidan och laddade ner lämpliga data till Excel för att kunna göra en enkel beräkning. Det visar sig att vid förra årsskiftet var medelåldern för män 39,2 år och för kvinnor 41,6. Så om tre år är jag definitivt medelålders. Vidare gjorde jag även ett diagram över de olika åldrarna om såg då av vi har för många 55-65-åringar i landet (vad gör vi åt det?) och att det har fötts väldigt lite barn de senaste åren (på gott och ont) och att den mest frekventa ålderskategorin är 39-42-åringar. Det känns som att det är något knas med att det finns 39% fler 60-åringar än 8-åringar. Det är bara att hoppas på att det nativiteten ökar så att det finns gott om pigga raska ynglingar som kan ta hand om mig och min generation när vi bli gamla och gaggiga inom en förhoppningsvis inte alltför snar framtid.

Inga kommentarer: